بَاب
التَّخَلِّي
عِنْدَ
قَضَاءِ
الْحَاجَةِ
1. Abdest Bozarken
Uzak Bir Yere Çekilmek
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مَسْلَمَةَ
بْنِ
قَعْنَبٍ
الْقَعْنَبِيُّ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْعَزِيزِ
يَعْنِي ابْنَ
مُحَمَّدٍ
عَنْ
مُحَمَّدٍ
يَعْنِي
ابْنَ عَمْرٍو
عَنْ أَبِي
سَلَمَةَ
عَنْ الْمُغِيرَةِ
بْنِ
شُعْبَةَ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ إِذَا
ذَهَبَ
الْمَذْهَبَ
أَبْعَدَ
Muğîre b. Şu'be'den
demiştir ki; "Nebi Sallellahu aleyhi ve seliem abdest bozacağı zaman
(halkın gözünden) uzaklaşırdı"
Diğer tahric:
Tîrimizi, taharet; Nesaî, tahare; İbn Mace tahare; Ahmed b. Hanbel, IV, 248.
AÇIKLAMA: Bu hadis-i şerif, abdest bozmak isteyen bir
kimsenin, insanların kendisini
göremeyecekleri, abdest bozma esnasında hasbelbeşer kendisinden çıkacak sesleri
işitmeyecekleri ve kokuları duymayacakları kadar uzaklaşmasının, abdest
bozmanın edeplerinden olduğuna delalet etmektedir.
Abdest
bozmak için, insanların gözlerinden uzak, tenha bir yeri seçmekle bu edeb
yerine getirilmiş olabileceği gibi, abdest bozan kimseyi insanların gözünden
koruyacak ve kendisinden çıkacak sesleri ve pis kokuları insanların işitip
rahatsız olmalarına imkan vermeyecek şekilde özel olarak inşa edilmiş
tuvaletlere gitmekle de yerine getirilmiş olur. Çünkü Resul-i Ekrem Efendimizin
abdest bozmak için böyle halkın gözlerinden uzak yerleri seçmesinin sebebi
önce, Allah'ın "mükerrem varlık" olarak yarattığı insanlann
saygınlığını korumak ve onların rahatsız olmalarını önlemektir. Aynı zamanda da
abdest bozan kimseyi utanıp rahatsız olmaktan kurtarmaktır. Bu gayelere uygun
olan tuvaletle de -halktan uzak olmasalar bile- abdest bozmakta bir sakınca
yokur. Abdest bozan kimseyi halkın gözünden gizlemekle beraber, zuhur edecek
seslerin işitilmesine engel olamayan yerlerde abdest bozmak ise, edebe
aykırıdır.